Grøntsager!!

8. december 2009

Alder:
22 mdr.

Grøntsager!!

Hej Helen,

Jeg har en datter, som bare ikke vil spise grøntsager. Det piner mig frygteligt, fordi jeg selv går rigtig meget op i sund mad!

Hun får havregrød med lidt æble eller anden frugtmos til morgen og elsker i det hele taget frugtmos og æblesaft, men er ellers ikke så vild med anden frugt!

Til frokost får hun rugbrød med lidt pålæg. Om eftermiddagen når hun vågner eller kommer hjem fra dagplejen, så får hun en rugbrødsmuffin, som jeg selv bager med masser af nødder og kerner og bare en lille smule rosiner og tørret frugt. Dem er hun rigtig glad for!

Til aften spiser hun mindre og mindre, synes jeg. Hun elsker fiskefilet (paneret med rugmel og stegt i olivenolie!). Når vi serverer det, så spiser hun generelt rigtig meget. Hun spiser også fuldkornspasta og brune ris, men altid uden noget til! Hun gider ikke sovs! Tidligere har hun elsket thaimad med masser af grøntsager og pasta med tomatsovs osv. osv. Nu er det ...

Annonce

... kun de grøntsager, som er i lasagnen, som hun nogle gange vil spise, og sådan har det været de sidste mange måneder nu!

Jeg har forsøgt mig med alt, synes jeg - alle mulige forskellige slags grøntager rå og tilberedte og i små skåle, men lige meget hjælper det. Nogle gange smager hun på det, men det ryger altid ud igen!

Indtil nu har jeg i det mindste kunnet få lidt gulerodssaft eller grøntsagssaft i hende, men det gider hun heller ikke mere. Hun er rigtig nysgerrig og går selv i køleskabet og henter ting - soyamælk, saft, mælk osv. som hun gerne vil smage eller godt kan lide! Nogle gange får hun lov - andre gange bliver der sagt nej, og det er selvfølgelig ikke altid så populært :-)

Kan du hjælpe med et par gode råd? Indtil videre har jeg taget det lidt afslappet og tænkt at det bare var en fase, men nu bekymrer det mig efterhånden rigtig meget, at hun slet ingen grøntsager får!

Mange hilsner fra en noget bekymret mor ..

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.