Brev:
Grøntsager!!
8. december 2009
Alder:
22 mdr.
Grøntsager!!
Hej Helen,
Jeg har en datter, som bare ikke vil spise grøntsager. Det piner mig frygteligt, fordi jeg selv går rigtig meget op i sund mad!
Hun får havregrød med lidt æble eller anden frugtmos til morgen og elsker i det hele taget frugtmos og æblesaft, men er ellers ikke så vild med anden frugt!
Til frokost får hun rugbrød med lidt pålæg. Om eftermiddagen når hun vågner eller kommer hjem fra dagplejen, så får hun en rugbrødsmuffin, som jeg selv bager med masser af nødder og kerner og bare en lille smule rosiner og tørret frugt. Dem er hun rigtig glad for!
Til aften spiser hun mindre og mindre, synes jeg. Hun elsker fiskefilet (paneret med rugmel og stegt i olivenolie!). Når vi serverer det, så spiser hun generelt rigtig meget. Hun spiser også fuldkornspasta og brune ris, men altid uden noget til! Hun gider ikke sovs! Tidligere har hun elsket thaimad med masser af grøntsager og pasta med tomatsovs osv. osv. Nu er det kun de grøntsager, som er i lasagnen, som hun nogle gange vil spise, og sådan har det været de sidste mange måneder nu!
Jeg har forsøgt mig med alt, synes jeg - alle mulige forskellige slags grøntager rå og tilberedte og i små skåle, men lige meget hjælper det. Nogle gange smager hun på det, men det ryger altid ud igen!
Indtil nu har jeg i det mindste kunnet få lidt gulerodssaft eller grøntsagssaft i hende, men det gider hun heller ikke mere. Hun er rigtig nysgerrig og går selv i køleskabet og henter ting - soyamælk, saft, mælk osv. som hun gerne vil smage eller godt kan lide! Nogle gange får hun lov - andre gange bliver der sagt nej, og det er selvfølgelig ikke altid så populært :-)
Kan du hjælpe med et par gode råd? Indtil videre har jeg taget det lidt afslappet og tænkt at det bare var en fase, men nu bekymrer det mig efterhånden rigtig meget, at hun slet ingen grøntsager får!
Mange hilsner fra en noget bekymret mor ..